Farba na blachę – krótki przewodnik po malowaniu dużych powierzchni
Do malowania dużych powierzchni przyda się specjalna farba na blachę. Poniżej opiszę, jaką wybrać i gdzie ją kupić. Na razie wystarczy wiedzieć, że dużej blaszanej powierzchni nie pomalujesz farbami plakatowymi ani akwarelowymi. Oczywiście – zanim przystąpisz do malowania, warto, abyś poświęcił trochę czasu na przygotowanie powierzchni. Słynne przysłowie mówi – „jeśli miałbym 6 godzin na ścięcie drzewa, poświęciłbym 4 godziny na ostrzenie siekiery”. W naszym przypadku również samo malowanie będzie zajmowało niewielką część całego czasu poświęconego na to przedsięwzięcie.
Odpowiednie przygotowanie powierzchni jest niezbędnym warunkiem zapewnienia jakości i trwałości powłok metalowych. Bez odpowiedniego przygotowania zawiodą nawet najbardziej zaawansowane technologie powlekania metali. Aby Twoje pierwsze malowanie metalu było udanym doświadczeniem, zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi krokami przygotowania metalu do malowania.
Farba na blachę, ale tylko na oczyszczoną
Farba na blachę nie nadaje się do malowania powierzchni zanieczyszczonych. Dlatego najpierw odpowiednio przygotuj powierzchnię metalową do malowania. Należy to zrobić używając benzyny lakowej do usunięcia tłuszczu i nałożyć podkład przeciwrdzewny przed malowaniem. W przypadku malowanych powierzchni, które są w dobrym stanie, należy usunąć kurz czystą, suchą szmatką, zmatowić powierzchnię lekkim szlifem i przetrzeć benzyną lakową, aby zapewnić dobrą przyczepność. W celu usunięcia uporczywych zabrudzeń, należy zmyć powierzchnię łagodnym roztworem detergentu lub komercyjnym preparatem zalecanym do czyszczenia powierzchni lakierowanych. Jestem przekonany, że w każdym sklepie z artykułami chemicznymi znajdzie się przynajmniej jedna przemiła ekspedientka, która z uśmiechem na twarzy wyjaśni, jakiego środka najlepiej użyć w tym celu.
Kiedy już wstępnie przygotujesz powierzchnię, zanim zacznie być Ci potrzebna nowa farba na blachę, usuń luźną i łuszczącą się farbę. Jeśli stara farba jest w złym stanie, można ją usunąć ręcznie szczotkowaniem drucianym, piaskowaniem lub skrobaniem. Ponieważ metody te są pracochłonne i zwykle nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, wielu profesjonalistów wybiera czyszczenie elektronarzędziem, które może pomóc w szybkim i łatwym usunięciu starej farby. Jednak jedną wadą używania elektronarzędzi jest to, że mogą one polerować powierzchnie metalowe, potencjalnie powodując problemy z przyczepnością lakieru.
Farba na blachę – nie na rdzę
Nowoczesna farba na blachę poradzi sobie z rdzą. Jednak nie o to chodzi, aby zrobić to byle jak i żeby spod nowej warstwy farby widać było plamy rdzy. Dlatego – usuń rdzę. Podczas przygotowywania metalu do malowania ważne jest sprawdzenie, czy nie ma rdzy, aby upewnić się, że farba będzie prawidłowo przylegać do powierzchni. Aby przywrócić lekko zardzewiałe powierzchnie metalowe do ich pierwotnego stanu, użyj pędzla do usunięcia luźnej rdzy, przeszlifuj powierzchnię i nałóż wysokiej jakości podkład przeciwrdzewny. Podkłady antykorozyjne, znane również jako konwertery rdzy, mogą być stosowane do pokrywania zardzewiałych miejsc i przekształcania ich w nierdzewne, nadające się do malowania powierzchnie.
Napraw małe dziury i wgniecenia. Aby naprawić dziury i wgniecenia, przeszlifuj powierzchnię do gołego metalu i przetrzyj odtłuszczaczem zmieszanym z benzyną lakową. W przypadku małych otworów i wgnieceń należy wstrzyknąć odpowiedni kompozyt na bazie żywicy epoksydowej bezpośrednio do otworu i/lub wgniecenia. W przypadku większych otworów nałóż szpachlówkę epoksydową na krawędź otworu, wytnij kawałek siatki z włókna szklanego o około jeden cal większy niż otwór i wciśnij go w wypełniacz. Następnie przykryj siatkę żywicą epoksydową, przesuwając się od krawędzi w kierunku środka otworu.
Zagruntuj powierzchnię. Gruntowanie jest bardzo ważnym etapem przygotowania metalu do malowania, zwłaszcza jeśli powierzchnia będzie narażona na działanie wilgoci. Aby wybrać odpowiedni podkład, należy wziąć pod uwagę rodzaj metalu, który ma zostać pokryty, jego pożądany przyszły wygląd oraz wymagania eksploatacyjne i warunki środowiskowe.