Co powinna zawierać strona internetowa?
Zdecydowana większość planów marketingowych na pierwszym miejscu umieszcza założenie strony internetowej…i bardzo dobrze! Niestety niewielu na tym etapie wie, co taka strona internetowa powinna zawierać i jakie funkcjonalności posiadać. Nie będę w tym artykule pisał o podstawowych informacjach, jak przedmiot działalności firmy, dane kontaktowe, czy też wykonane projekty. Te informacje wydają się oczywiste i każda strona prosi się o ich publikację. Aby zaplanować wygląd, strukturę oraz zawartość strony internetowej powinniśmy określić dla kogo będziemy projektować witrynę. Czy będzie to witryna skierowana do firm i organizacji ( marketing B2B ), czy będą ją odwiedzali klienci indywidualni, detaliści ( marketing B2C ).
Przykładowa struktura strony w marketingu B2C
Weźmy na warsztat gabinet kosmetyczny, który projektuje swoją stronę i będzie ją kierować do potencjalnych klientek. Zastanówmy się teraz w jakim celu potencjalna klienta może odwiedzić Twoją stronę:
- Sprawdzenie dostępności konkretnego zabiegu/usługi kosmetycznej
- Uzyskanie informacji o cenie za dany zabieg/usługę kosmetyczną
- Umówienie się na wizytę
- Efekty zabiegów
Jeżeli odpowiem sobie na te pytania to wiem, że moja strona będzie bezwzględnie potrzebowała:
- Obszernego opisu oferty mojego zakładu. Klientki będą chciały zobaczyć jakie zabiegi mam w swoim gabinecie, będą chciały przeczytać o właściwościach tych zabiegów, wskazaniach, przeciwwskazaniach oraz sposobie ich wykonywania.
- Przejrzystość świadczonych usług jest już standardem i nikt nie wyobraża sobie podejmowania decyzji zakupowych bez wcześniejszego ustalenia ceny. Szczególnie w przypadku usług detalicznych dla klientów indywidualnych należy kierować się przejrzystością i transparentnością. W związku z tym cennik usług wydaje się być elementem niezbędnym na tego typu stronie internetowej.
- Ok! Sprawdziłam/em zabieg, który mnie interesuje, cena mi odpowiada teraz chcę zapytać o termin i ewentualnie się umówić. Mogę pisać maila, kontaktować się przez portale społecznościowe ale być może moja przyszła kosmetyczka udostępniła mi kalendarz wizyt i będę mogła sprawdzić najbliższy wolny termin? Byłoby super dla mnie i dla niej gdyby udostępniła mi możliwość wcześniejszego opłacenia wizyty. Ja nie zapomnę zabrać pieniędzy i nie muszę martwić się o awarię terminala.
- Można to połączyć z punktem pierwszym. W wielu branżach bardzo dobrze działa przedstawienie efektów przed oraz po. Po pierwsze uwiarygadnia to nas, jako wykonawców ale jednocześnie wzmacnia efekt „wow” i przekonuje potencjalnego klienta do skorzystania z usługi.
Przykładowa struktura strony w marketingu B2B
W poprzednim przykładzie analizowaliśmy gabinet kosmetyczny, z natury rzeczy świadczący usługi dla klientów indywidualnych. Teraz przyjrzyjmy się stronie internetowej firmy, która świadczy swojego usługi dla innych firm, np. firma transportowa.
Wchodząc na stronę konkretnej firmy transportowej chciałbym:
- Sprawdzić jakie typu usługi transportowe świadczy dana firma.
- Dowiedzieć się gdzie firma świadczy usługi, czy jest to transport krajowy, a może międzynarodowy?
- Poznać orientacyjną cenę za dostawę, którą planuje zrealizować.
- Przeczytać opinię innych przedsiębiorców i dowiedzieć się dla kogo pracowali i co wozili.
Działając na schemacie marketingu B2C mogę uznać, że potrzebuje:
- Przejrzystej informacji o wszystkich rodzajach transportu, jaki świadczy moja firma. Mówiąc ogólnie niech to będzie transport drogowy, morski i powietrzny. Zagłębiając się w temat warto doprecyzować, czy są to naczepy, wywrotki, cysterny?
- W tym przypadku jest to kwestia podstawowa. Jeżeli jestem firmą świadczącą usługi transportowe w kraju, to musi to być jasno i przejrzyście zaznaczone.
- Mogę przygotować kalkulator, który konkretnie lub w zaokrągleniu obliczy koszt transportu do danej lokalizacji. Jeżeli nie chcę zdradzać swoich stawek konkurencji, to mogę podłączyć do strony chat, na którym konsultant poinformuje mojego potencjalnego klienta o szacowanych kosztach.
- Szczególnie w branży transportowej informacja o poprawnie zrealizowanych usługach oraz rekomendacje od innych klientów będą dodatkowo budowały prestiż firmy oraz zaufanie potencjalnych klientów.
Jak widzisz patrząc przez pryzmat definicji marketingu b2b oraz b2c obie strony będą potrzebowały innych rozwiązań. W przykładzie gabinetu kosmetycznego będziemy szukać takich funkcjonalności, które możliwie najskuteczniej skrócą drogę do rezerwacji wizyty, czy też rezerwacji oraz dokonania przedpłaty, w marketingu b2c klient kupuje emocjami tu i teraz.
Zupełnie inaczej podejdziesz do projektowania strony internetowej, która będzie przeznaczona dla klientów biznesowych. W tym przypadku skupisz się na edukacji klienta, na podpowiadaniu jakie rozwiązania i metody będą dla niego najlepsze i najkorzystniejsze cenowo. Pokażesz mu zakres swoich usług, podkreślisz jakość wykonywanej pracy i możliwie skutecznie nakłonisz do kontaktu z Twoją firmą. W marketingu b2b klient kupuje rozsądkiem, jeżeli znajdzie na Twojej stronie wszystkie interesujące go zagadnienia, to pozostanie mu konsultacja i zgłoszenie się do Ciebie po gotową ofertą.
Pamiętaj! Aż 77% klientów biznesowych w momencie kontaktu z reprezentantem firmy ma już podjętą decyzję o zakupie, potrzebuje tylko potwierdzenia i zamknięcia sprzedaży.